De 101 van Anouk – docent Marketingcommunicatie & afstudeerbegeleider
Deel deze 101!
Studie gaat ook om het hart
“Studenten vergaren tijdens hun studietijd niet alleen inhoudelijke kennis, ze ontwikkelen zich ook op persoonlijk gebied. Wie ben ik? Wat wil ik met mijn toekomst gaan doen? Het antwoord op dit soort vragen verandert door de jaren heen. Studenten helpen op hun persoonlijke reis richting de toekomst, is voor mij een van de belangrijkste taken van een docent en begeleider.
Die zoektocht van studenten is voor mij heel herkenbaar. Ik wist zelf ook niet wat ik wilde worden en welke studie het beste bij me paste. Zo legde ik een lange weg af. Ik studeerde Frans, deed vervolgens wat baantjes op velerlei gebied om vervolgens te starten met een studie Communicatie. Lekker breed. Na mijn studie ging ik aan de slag in het bedrijfsleven, onder meer bij Sony. Naast mijn baan gaf ik als vrouw uit de praktijk les aan de deeltijdopleiding Communicatie bij Inholland. Dat zag ik niet als een echte baan, meer iets erbij. Maar ik keek steeds meer uit naar de avonden dat ik les mocht geven. Ik kreeg er meer energie van dan het me kostte en dat kon ik niet zeggen over mijn werk. Uiteindelijk durfde ik mezelf de vraag te stellen: wat wil ik nu écht? Het antwoord: lesgeven en werken in de dynamiek met studenten. Het roer ging om en ik besloot om volledig docent te worden.
Ik koos met mijn hart en niet met mijn hoofd. En diep in mijn hart wist ik eigenlijk altijd al wat ik wilde worden. Die ervaring gebruik ik nu iedere dag bij de begeleiding van studenten. Ik luister naar hun dromen en ambities. En de praktische bezwaren die zij daartussen zetten. Ik stel ze de vraag: maar wat wil jij nu? Door mijn eigen verhaal te delen, merk ik dat ik bij hen binnenkom. Het zet ze in beweging en maakt ze bewust. Zo zie ik studenten steeds vaker de durf ontwikkelen om hun eigen keuzes te maken. Daaraan bijdragen, dat is doceren en begeleiden voor mij.”