Transparante communicatie
“Sommige periodes in een studiejaar zijn zeer druk. Een vol lesprogramma, daarna tentamen, direct gevolgd door de herkansing voor studenten die het niet halen. De druk voor studenten is hoog in zo’n periode, weet ik uit ervaring. Daarom waarschuwde ik mijn studenten direct aan het begin van het programma: blijf bij, ga direct actief aan de slag en volg de lessen. Anders kom je straks in de problemen en wordt het moeilijk om bij te sturen.
Die goedbedoelde waarschuwing viel helemaal verkeerd. Studenten vonden dat ik een doemscenario schetste en gingen in de weerstand. Ze raakten gedemotiveerd en riepen door de klas dat dit studieblok gedoemd was om te mislukken. Ik schrok, mijn doel was juist om ze te motiveren en iedereen op scherp te zetten, zodat we dit blok meteen gingen knallen met z’n allen. En ik raakte wat geïrriteerd. Wat was dit nu? Wil je ze helpen en dan krijg je zo’n reactie!
Dat gevoel bleef bij mij hangen: wat maakte dat studenten zo reageerden? Totdat ik een training rond ‘stressmanagement’ volgde. In die training spraken we over transparantie: vertel jij in je communicatie het hele verhaal? Toen viel het kwartje bij mij. Dát ging er mis in mijn waarschuwing naar mijn studenten! Ik nam ze niet mee in het hele verhaal, maar dropte enkel de oplossing: ga direct aan het werk anders haal je het niet. Maar dat is niet te volgen. Vertel het volledige verhaal. Hoe ziet deze periode eruit? Wat vraagt dat van ons? Wat is het voordeel als we nu goed starten? Zo breng je automatisch de urgentie over.
Een nieuwe kans diende zich aan met een nieuwe groep voor een dergelijk studieblok. Deze keer gaf ik dezelfde boodschap, maar ik vertelde er veel meer achtergrondinformatie bij. Ik deelde mijn ervaringen en maakte inzichtelijk hoe de studenten in zo’n drukke periode toch succesvol konden zijn, zonder daarbij teveel stress te ervaren. Nu ik neutraal en transparant communiceerde, waren de reacties veel positiever. De studenten toonden begrip en waren dankbaar dat ik hen direct alert maakte. Dat leidde tot totaal andere resultaten: de aanwezigheid tijdens de lessen ging omhoog, studenten waren actief in de klas en namen zelf de regie in handen. Voor mij persoonlijk ook een mooi en belangrijk leermoment.”