De 101 van Cock – Techniek speelt een steeds grotere rol

De 101 van Cock Heemskerk
Lector Robotica

Deel deze 101!

Terug naar het overzicht

Zorgrobot

“Techniek speelt een steeds grotere rol in de zorg. Wat kunnen we bijvoorbeeld verwachten van zorgrobots? Zijn die zorgzaam of vinden zorgverleners, studenten en patiënten ze nog eng? Om dit te onderzoeken, organiseerden we recent twee eHealth-dagen bij Inholland Alkmaar. Dit zijn themadagen waarop we met eerstejaarsstudenten Verpleegkunde kijken naar nieuwe ontwikkelingen in de wereld van de zorg. Een van de activiteiten waar ik als lector Robotica met veel plezier aan bijdraag.
Tijdens de eHealth-dagen experimenteerden we met een nieuwe vorm van doceren: de klinische les. Hierin simuleerden we een zorgsituatie in de verpleging: een bejaarde vrouw van 85, slechtziend en bedlegerig moest worden verpleegd. Vanwege haar gezondheid moest ze vaak drinken. Een van de studenten speelde de bejaarde vrouw, een ander de verpleger en twee studenten bestuurden zorgrobot Rose in de kamer ernaast. De les verliep op het eerste gezicht vlekkeloos, maar in het nagesprek uitten enkele studenten flinke kritiek op mijn aanpak. Ik testte volgens hen de verkeerde groep. Zij vonden het observeren van het proces leerzaam, maar het uitvoeren van de handelingen meer gericht op mbo-studenten Verpleegkunde.
Dat had ik niet verwacht. Ik moest even schakelen, omdat ik echt dacht dat ik een goede leeromgeving voor hen had gecreëerd. Maar ik realiseerde me gelukkig vrij snel dat ik niet alleen wat wil bijdragen aan de ontwikkeling van studenten, maar ook graag van hen leer. Bovendien is het mijn rol als lector om studenten onderzoek te laten doen. Hun onderzoekende en kritische opstelling kon ik daarom alleen maar toejuichen.
Daarop hebben we onze plannen voor een vervolgproject aangepast en een insteek gekozen waarbij we hbo- en mbo-studenten laten samenwerken. We zijn in een vergevorderd stadium met mbo-opleidingen in Noord-Holland en ik verwacht dat we voor de zomer aan de slag gaan met een nieuw leertraject rond zorgrobots. Waarbij hbo- en mbo-studenten van verschillende scholen samen gaan leren en onderzoeken. Een gedurfde en mooie ontwikkeling.”