De 101 van Diedeke – Vuur aanwakkeren en samenwerken

De 101 van Diedeke – studieloopbaanbegeleider

Deel deze 101!

Terug naar het overzicht

Vuur aanwakkeren en samenwerken

“Ik wil avonturen beleven. Voor mij betekent dat vooral: ja zeggen tegen dingen die ik eng vind om te doen. Durven! Ik vind het geweldig om actief te zijn als jongerenwerker, dat doe ik al ruim twaalf jaar. Maar de laatste jaren begon het te kriebelen, ik wilde meer. Ik snakte naar uitdaging en avontuur in mijn werk. Voor een groep studenten staan had ik nog nooit gedaan, dat vond ik doodeng. Toch ben ik in september gestart als studieloopbaanbegeleider bij Inholland, waar ik nu langstudeerders begeleid.
De eerste keer voor de groep vond ik verschrikkelijk. Had ik wel wat zinnigs te melden aan mijn studenten? Die gevoelens heb ik openlijk gedeeld met mijn studenten. Waarom niet? Als je iets wilt bereiken, moet je durven en eerlijk zijn. Dan kweek je begrip bij de mensen om je heen. Mijn eigen verhaal zet ik bewust in bij de begeleiding van studenten. De langstudeerders die ik begeleid, hikken al een tijd aan tegen het afmaken van hun studie. Motivatie is een probleem, of er zijn andere obstakels. Ik zie dat zij vaak alleen nog maar bezig zijn om ‘vinkjes’ te halen. Ofwel: ze maken opdrachten om een voldoende te scoren en zo snel mogelijk hun diploma binnen te halen. Maar die extrinsieke motivatie werkt niet. Het moet van binnenuit komen.

Dan vertel ik dat ik zelf soms bewust voor de moeilijke weg kies. Omdat ik wil leren, wil groeien. Daarom werk ik naast mijn baan bij Inholland ook nog steeds als jongerenwerker. De lessen uit de praktijk breng ik ook mee naar de hogeschool. Aan mijn studenten vraag ik: waarom ben jij ooit aan deze studie begonnen? Met welke drijfveren, welk vuur? Dan komen bij hen ook de verhalen los en gaat er weer wat stromen. Gaan ze bijvoorbeeld aan de slag met een verslag vanuit hun eigen passie. En kijken ze daarna pas aan welke competenties ze hebben gewerkt. Die vinken we na afloop wel af. We werken zo echt samen en studenten nemen opnieuw verantwoordelijkheid. Leren wordt weer leuk, omdat het werk vanuit een innerlijke kracht wordt gemaakt. Door mezelf kwetsbaar en open op te stellen, help ik studenten om te durven leren. Een studie is ook een avontuur.”