Arsjaad Imami.def.

De 101 van Arsjaad – Steuntje in de rug

De 101 van Arsjaad – docent Communicatie en studieloopbaanbegeleider

Deel deze 101!

Terug naar het overzicht

Steuntje in de rug

“Ik ben opgegroeid in een achtstandswijk in Rotterdam. Een omgeving waarin de toekomstverwachtingen voor kinderen laag zijn. In mijn jeugd zag ik veel problemen om me heen: criminaliteit, drugs, armoede. Mijn geluk was dat ik in een fijn gezin opgroeide met ouders die mij stimuleerden en vertrouwen in mij uitspraken. Toen mijn juf op de basisschool ondanks goede resultaten weigerde om mij een klas te laten overslaan en tegen mijn ouders zei dat ik toch niet ver zou komen in de maatschappij, plaatsen zij mij op een andere school. Ik zag dat mijn ouders echt achter me stonden en dat gaf me zelfvertrouwen. Het heeft mij geholpen om uiteindelijk te slagen voor het vwo en de universiteit.
In de Rotterdamse achterstandswijk zag ik wat er kan gebeuren als je geen steun en vertrouwen krijgt uit je eigen omgeving. Het werd mijn drijfveer om zelf docent te worden. Ik wil het steuntje in de rug zijn voor studenten die er grotendeels alleen voor staan. Die rol probeer ik nu te vervullen als docent Communicatie en studieloopbaanbegeleider bij Inholland in Diemen. Ik neem de tijd voor mijn studenten en luister naar hun verhalen. Om zo te ontdekken wat er echt speelt. Dan blijken slechte studieresultaten soms een oorsprong te hebben in een moeilijke thuissituatie of een laag zelfbeeld. Zoals een student die zich dom voelde, omdat hij ondanks vele inspanningen een vak niet had gehaald. Toevallig wist ik dat hij aan kickboksen deed en ik zei tegen hem: “Als jij in de ring tegen de vloer wordt geslagen, blijf je dan liggen of sta je weer op?” Na de tentamenweek bedankte hij me en vertelde dat mijn woorden hem hadden geraakt en kracht hadden gegeven. Het vak had hij nu gehaald.
Natuurlijk heb ik mijn leven ook de nodige tegenslagen gehad. Hier ben ik open en eerlijk over. Ook richting mijn studenten. Ik stel me kwetsbaar op en deel mijn verhalen met hen. Eigenlijk doe ik verder niet veel, zij overwinnen zelf hun eigen uitdagingen en ontdekken hun eigen kracht. Ik neem enkel de tijd om te luisteren en te vertellen wat ik weet. Ik spreek het vertrouwen in hen uit. Meer is vaak niet nodig om een goede leeromgeving te creëren.”