Square_Caroline-Strijker_web

De 101 van Caroline – Lang studeren

De 101 van Caroline
Docent Pabo

Deel deze 101!

Terug naar het overzicht

Lang studeren

“In Nederland hebben we veel langstudeerders. Dit zijn studenten die het om een of andere reden niet lukt om hun hbo-studie binnen vier jaar te halen. Deze studenten zijn hun grip op de toekomst kwijt. Het is de maatschappelijke opdracht van een hogeschool om die studenten te helpen en hen weer perspectief op de toekomst te geven. Bij Inholland pakken we dit probleem serieus aan in een persoonlijk traject. Ik begeleid deze langstudeerders aan de Pabo om ze zo snel als mogelijk naar hun diploma te brengen.
De groep studenten die moeite heeft om de opleiding af te maken en vertraging oploopt is divers. Sommigen kunnen er weinig aan doen, omdat ze worstelen met moeilijke omstandigheden. Bijvoorbeeld privéproblemen. Anderen komen in moeilijkheden door uitstelgedrag of onverstandige keuzes. Die gaan bij wijze van spreken liever voetballen of stappen dan dat ze studeren. Een derde groep heeft gewoon wat praktische bijscholing nodig. Denk aan het schrijven van scriptie: hoe doe je dat precies? Als begeleider ga ik altijd een persoonlijk gesprek met ze aan. Wat is er aan de hand? Waarom lukt het niet? Hoe kan het wel?

Met mijn achtergrond als theoloog vond ik het niet meer dan logisch om heel empathisch met langstudeerders om te gaan. Ik luisterde, dacht met ze mee en maakte bijvoorbeeld studieplanningen voor ze. De studenten zaten bij mij als het ware in een leunstoel. Ondertussen raakte ik steeds gefrustreerder, want de resultaten bleven uit. Hoezeer ik ook meevoelde, veel studenten hielden zich gewoon niet aan de afspraken. Dat maakte me moe en moedeloos.
Een van de studenten schudde me wakker. Al dat empathische gedoe, ze had gewoon een schop onder haar kont nodig. Dat opende mijn ogen. Ik ben geen psycholoog, maar een studiebegeleider. Het gaat niet alleen om hoe een student zich voelt, maar in de eerste plaats om wat hij doet. Ik besloot strenger te worden en sindsdien zet ik ze aan het werk. Maak je eigen studieplanning maar. En houdt een student zich niet aan de afspraken? Dan geen vervolgafspraak. Eerst aan het werk. Die aanpak werkt: voor de student én voor mij. Ik begeleid nog steeds persoonlijk, maar de persoon die het hardst werkt is de student. En dat is precies de bedoeling.”